Generell informasjon

Bestilling / betaling / avbestilling

Reisen bestilles per telefon eller e-post.  Du får tilsendt (helst per mail) et tilbud som du evnt bekrefter innen en gitt dato (igjen, helst per mail).

Opplysninger om de reisende må stemme med det som står i passet.  Dette er kundens ansvar. Ved endring etter bekreftelse kan det tilkomme gebyr.

Ved bekreftelse får man etter noen dager faktura på et depositum på kr 1000,- per person.

Forfall på restbeløp er ca 2 mnd før avreisedato.

Når det gjelder avbestilling, kan tidsfrister / gebyr variere mellom rederiene.  Ta kontakt med oss med en gang du vet at du ikke kan reise.

Vi anbefaler alle å ha avbestillingsforsikring, enten du har det fra før, eller om du ønsker det gjennom rederiet.  Gi beskjed ved bestilling.

Vær obs på at andre regler kan gjelde for flybilletter.

Billett sendes ut per mail (eller post hvis email ikke er mulig), kunden må forvisse seg om at vi har riktig adresse.

Endringer

Rederiene kan endre seilingsrute / tidspunkt ankomst / avgang havner, eller flyselskapene kan endre flyruter. Dette er ikke Cruise & Travels ansvar, men vi vil gi beskjed dersom det skjer.  Kostnader kunden får utenom ved slike endringer er kundens ansvar (f.eks hvis hotell, transport el.l. er bestilt på egen hånd).

Pass og visum

Kundene har ansvar for at alle reisende har pass og visum (også barn), passet må være gyldig 6 måneder etter hjemkomst.  Du er selv ansvarlig for å ta kontakt med de aktuelle ambassadene for opplysninger om hvilke visumkrav som gjelder for de landene som besøkes i løpet av cruiset, og videre sørge for eventuell innreisetillatelse.  Se også infomasjon på nettet : www.visumservice.no.

For å reise til USA må du søke om innreisetilltaelse. Norske statsborgere trenger ikke å søke om visum, det holder å søke om visumfri innreise via det elektroniske systemet kalt ESTA. Mere informasjon om dette kan du lese om på : https://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/id_visa/esta.

Ved reise til USA må man ha maskinlesbart pass og du må være sikker på at ditt pass er av den typen.  For passasjerer som ikke er norske statsborgere, undersøk ved de respektive ambassadene.

Vaksine

Det er passasjerens  eget ansvar å være informert om hva som er gjeldende for de respektive land som besøkes. Sørg for å ta med de vaksinepapirer som kreves. Du kan  også kontakte lege/helsestasjon for råd.

Utflukter i land

Du kan melde deg på utflukter som arrangereres av rederiene, eller du kan velge å dra på egen hånd når du er iland. Rederiene gir deg oppdatert infomasjon om utfluktsprogrammer i løpet av crusiet. Populære utflukter kan fort bli utsolgt, så ønsker du å å være med på disse anbefales det å sette seg inn i de ulike utfluktsalternativene for hver havn i god tid. Det er også muligheter å booke utflukter en viss tid i forveien før du reiser. Å  delta på arrangerte utflukter kommer som tilleggskostnad pr utflukt pr person. Du er da sikret  at skipet venter på dere om uforutsette forsinkelser skulle oppstå.

Spise / drikke ombord

Det meste av maten er inkludert.  Noen av skipene har faste bordsettinger, på noen kan du velge selv når du vil spise.  I tillegg til hovedrestaurantene finner du spesialitetsrestauranter hvor man betaler et gebyr for å sette seg ned (cover charge), beløpet varierer.

Room-service er som regel inkludert, men på de fleste skip betaler man en fast sum for servering på natten. (Se hvert enkelt rederi for tidsrom).

Bord på spesialitetsrestaurantene kan gjerne bestilles på forhånd.

Når det gjelder drikke, er det mulig å få kjøpt drikkepakker med forskjellig innhold.

Kaffe, te, noen juicetyper (til frokost), limonade/iste og vann (ikke flaskevann) er inkludert til måltider.

Vær obs på aldersgrenser for alkohol.  Husk at hos de fleste rederier kan man ikke ta med alkohol til eget forbruk ombord.

Betaling ombord

Når man kommer ombord får man et personlig nøkkelkort.  Dette vises når man forlater båten og kommer tilbake igjen.  Det brukes også som nøkkel til lugaren og i tillegg som et kredittkort ved kjøp av drikke, cover charge, varer ombord.  Den samlede summen må betales ved utsjekk fra skipet.

Kleskode

Noen skip / rederier har formelle kvelder. Kleskoden varierer litt mellom rederiene og også mellom de forskjellige spisestedene.  Vi hjelper deg med mere informasjon om du skulle være itvil.

Barn ombord

De fleste skip har barneklubber, fra de helt små barna (foreldre må være med) til større barn/ungdommer.  Utenom disse klubbene er det mye aktiviteter tilrettelagt for barn og unge f.eks klatrevegg, ballbinger, minigolf, golfsimulator, basseng av forskjellige slag, vannsklier, skøytebane, rulleskøytebane, spillehall, kino.  Aktivitetene varierer fra skip til skip.

Spør oss om råd for å finne det perfekte skipet!

Reiseforsikring

Vi anbefaler alle reisende å tegne reiseforsikring.

Pakkeløsning med fly / hotell / transfer De fleste rederiene tilbyr flybilletter, hotell før og etter cruise, og transport mellom flyplass – skip – og evnt hotell.  Ta kontakt for tilbud. Ved lang flyreise til cruiseavgangshavn (eks .Florida/karibien) er det lagt opp til en natts overnatting før cruiset går.

Priser

Cruise & Travel A/S  tar forbehold om at priser på nettsiden kan være endret  iforhold til annonsert tidspunkt. Valuttakursendringer og andre uforutsette elementer uten vår kontroll  kan også medføre prisendringer.

Tvistebehandling

Ved en eventuell reklamasjon vil den reisende bli gjort oppmerksom på klageprosedyrer. Dersom kundens reklamasjon/krav ikke blir imøtekommet eller partene ikke blir enige, kan saken bringes inn for Reklamasjonsnemda for Pakkereiser eller annen tvisteløsningsorgan. Dette gjelder også eventuelle klagegebyrer som har måtet oppstå. I de fleste tilfeller vil det være flyselskap/ rederi  selv som er den rette instans å rette klagen mot.